KTT főoldal

A KTT által gyártott szimeringek nagyrészt első beépítésre kerülnek, de sajnos rendszeresen azt tapasztaljuk, hogy még itt is hagy kívánnivalót maga után a megfelelő beépítési körülmények biztosítása. A cserealkatrészként történő felhasználásnál még rosszabb a tapasztalatunk, holott ezeknek a szimeringeknek még hiányosabb körülmények között kell majd helytállniuk. Ezért röviden összefoglaljuk, hogy mit ír elő az EU DIN 3760-as szabvány és a gyakorlat.

Válasszuk meg jól az anyagot!

Az NBR 100°C-ig használható, tartósan még addig sem. Lásd: KTT NBR szimeringek.
Az FKM 200°C-ig használható, de jó tudni, hogy a forgó tengely a tömítőél közelében a radiális szorítóerő, a fordulat, a súrlódási együttható és a hőelvezetés körülményei függvényében 10-30°C-al megemeli a tényleges hőfokot. Lásd: KTT FKM szimeringek.
Az FKM, mint a PTFE „gumis változata” a legkisebb súrlódási együtthatójú elasztomer.
Az NBR a hajtóműolajokat és motorolajokat jól bírja, de benzin esetében már az FKM a megfelelő anyag, amely a legjobban vegyszerálló gumi. A szilikon 180°C-ig használható, -50°C-on is rugalmas, de már dízelolajra sem ajánlott.

Használjuk a tengelyátmérő-fordulatszám nomogrammot!

A hőterhelésben túlterhelt kiépített szimering az élénél kemény, sokszor sugárirányban repedezett. Ilyenkor váltsunk magasabb anyagfokozatba.
Ha az FKM hő és vegyszerállósága sem elegendő, úgy fémházas PTFE tömítőél a megfelelő megoldás. Lásd: B2PT típus.
A beépítésnél fontos, hogy a tömítendő tengelyt és a szimering furatát is megfelelő kúpos rávezetéssel és rádiusszal lássuk el. A beépítéshez szerszámot használjunk, amely lehetőleg a külső átmérőhöz nagyon közel nyomja be a tömítést. Biztosítani kell a tengelyre tökéletesen merőleges egyenes vonalú tömítőél létrejöttét.
Cserealkatrésznél nemhogy ne ragaszkodjunk az eredetivel azonos magassághoz, de szakszerűtlen egy nem tökéletesen felújított tengelyen ugyanott „futtatni” a tömítőélet, ahol az elődje már károsította azt. Pedig a tökéletesen felújított tengely ritka, mert az újak sem mindig felelnek meg a szabványnak: 4 mikron érdességi mélységgel és 0,3 mm mélyen 55 HRC keménységgel kell rendelkezniük. A beépítéskor már említett kötelező merőlegességen kívül három geometriai tényező is ronthatja a tömítés tökéletességét:

  • A szimering furatának és a tengelynek nem térhet el a középvonala. A kiszereléskor egyoldalúan kopott él ennek a „bűnjele”.
  • Csak nagyon kis tengelyovalitás megengedett.
  • 0,1 mm-nél nagyobb tengelyütést már közepes fordulatokon is csak olajvisszahordó recézéssel (drall) lehet tömíteni.

A szimeringet nem érheti 0,5 barnál nagyobb nyomás. Ezt akkor is be kell tartani, ha nem fordul ki a tömítőajak, a nagy nyomás ugyanis kopás és hőnövelő, sőt, helytelen geometriájú állásba torzítja az élet. Ebből következik, hogy az FKM kis túlnyomásokat jobban tolerál. Kínálunk Simrit BABSL modelleket, ezek 10 bar-ig nyomásállóak, de magasabb fordulaton hamarabb kopnak. Lásd: BABSL termékek.
 

Javasolt gumi szerkezeti anyagok szimeringekhez a fordulat és a tengelyátmérő függvényében

Javasolt anyagok különböző szimeringekhez
 

Az EU DIN 3760 előírásai szimeringek külső átmérőjének túlfedésére

külső átmérő (mm)

előírt túlfedés megengedett eltérés a körkörösségtől
50-ig +0,30
+0,15
0,25
50 fölött 80-ig +0,35
+0,20
0,35
80 fölött 120-ig +0,35
+0,20
0,50
120 fölött 180-ig +0,45
+0,25
0,65
180 fölött 300-ig +0,45
+0,25
0,8
300 fölött 500-ig +0,55
+0,30
1,0

 

Cikkünket PDF formában is letöltheti ITT

 

Weboldalunk sütiket használ a működés biztosításához és a felhasználói élmény javításához. Ezek a sütik főként a weboldal funkcióinak fenntartásához szükségesek. Ezen kívül előfordulhat, hogy néhány nem létfontosságú süti is elhelyezésre kerül, amelyek segíthetnek a weboldal teljesítményének javításában és az Ön preferenciáinak jobb megértésében.